Wednesday, July 17, 2013

Lulus Pinjaman Perumahan Kerajaan

Pinjaman Perumahan Kerajaan yang aku pohon ini, akhirnya diluluskan. Ini adalah merupakan usaha ke-3 untuk aku membeli rumah sendiri.

Jangan terkejut tengok pinjaman yang aku buat tu sedikit sahaja, sebabnya ini adalah pinjaman perumahan bersama isteri. Pinjaman isteri pun dah diluluskan, jadi jumlah pinjaman kami berdua adalah bersamaan dengan harga rumah yang dibeli (selepas dicampur dengan insuran)

Usaha yang pertama membeli rumah penuh dengan liku-liku dan masalah, yang akhirnya rumah tak siap malah kena bayar balik pinjaman ke pihak bank. Sekarang ini pun masih dalam proses pemberhentian pembayaran pinjaman. 

Rumah tak siap, siapa nak bayar?

Usaha yang kedua pun tergendala, sebabnya pemaju menaikkan harga rumah pada saat-saat akhir. Borang permohonan pinjaman perumahan kerajaan telah pun aku hantar kepada pemaju. Akhirnya aku batalkan sahaja.

Usaha ketiga ni nampaknya berjaya. Rezeki dalam bulan Ramadhan rasanya. 

Rumah pun dah 90% siap. Hujung tahun ini mungkin dapat kunci.

Alhamdulillah.

Share: