Thursday, November 14, 2013

Umpan lolipop - pesanan khidmat masyarakat

Semasa menjadi chef Biskut Oreo
Aku tertarik dengan sebuah video khidmat masyarakat di YouTube yang di tumpukan khas untuk mak bapak yang selalu bawak anak kecik ke pasaraya. 

Mesej yang hendak disampaikan memang mudah iaitu 'Leka seketika, menyesal selamanya'. Kalau malas nak tengok pun tak apa, aku boleh bagi sinopsis.

"Seorang lelaki diberikan sejumlah lolipop untuk diberikan kepada anak-anak kecik yang dibiarkan tanpa pengawasan mak -bapak diorang. Bukan dengan tujuan yang tak baik, tapi sebagai pengajaran kepada mak bapak diorang supaya jangan leka dengan anak kecil ini."


Walaupun ada jugak orang yang suka-suka cakap lakonan dalam video ini 'fake', tapi situasi sebegini adalah hakikat yang selalu berlaku. 

Takkanlah kita nak tunggu anak dah kena culik baru nak ambil iktibar. 

Peace.
Share:

Sunday, November 10, 2013

Kotornya Kualiti Air Paip

Selepas bertahun lamanya cadang nak pasang penapis air, baru hari ini terlaksana. Maklumlah bila duh duduk rumah kerajaan ni malas nak pasang penapis air sendiri.

Itupun selepas baju putih yang aku basuh guna mesin basuh automatik bertukar warna menjadi kuning.

Sampaikan kain telekung bini pun jadi kuning, ini sudah lebih nampaknya.

Aku cari penapis air yang biasa saja, sekadar nak test penggunaan dan tengok tahap kotor air paip area Klang ni.

Penapis air yang paling murah sebagai percubaan

Selepas 30 minit akhirnya siap juga aku pasang penapis ni kat paip air rumah. Itupun selepas 2 kali pergi kedai hardware sebab silap beli saiz penyambung.

Tapi, terkejut juga bila tengok kualiti air yang dibekalkan ke rumah aku ni. Dalam tempoh 2 jam sahaja penapis dah bertukar warna macam ni:

Selepas 2 jam

Jadi, kalau kualiti air sangat mengecewakan macam ni, jangan hairanlah kenapa kerajaan negeri boleh bagi bil air free di Klang ni.

Perbezaan penapis yang belum diguna dan penapis yang baru 5 hari digunakan.

Selepas 5 hari dah kena tukar penapis yang baru sebab dah hitam penuh dengan keladak. Cuba bandingkan dengan warna penapis asal, berbeza sungguh warnanya.

Beli stok penapis untuk sebulan.
Kalau beginilah rupanya, memang wajib beli stok penapis setiap bulanlah jawabnya.
Share: