Tuesday, January 28, 2014

Berapa Banyak Wang Saya Patut Simpan Setiap Bulan?


Nilai RM1 untuk aku tak sama nilainya dengan satu ringgit orang lain. Orang yang banyak kekangan kewangan macam aku akan merasa betapa tingginya nilai satu ringgit itu kalau dibandingkan dengan orang-orang kaya kat luar sana.
Pakar-pakar kewangan telah menetapkan 10% daripada pendapatan bulanan adalah nilai yang sepatutnya semua orang tolak untuk disimpan. Ia adalah cara yang paling mudah untuk dimulakan. Contohnya: 10% daripada RM1000 = RM100, 
Satu lagi cara yang biasa kalau nak tahu samada duit yang kita simpan tu cukup ataupun tak adalah dengan menunggu sehingga waktu kritikal nak guna duit. Andaikanlah, tiba-tiba kita nak kena jalani pembedahan disebabkan penyakit buah pinggang agak-agak cukup tak duit dalam simpanan kita tu?

Sebaik sahaja kita mula menyimpan wang, kita perlu letakkan tujuan dan 'time frame' untuk jumlah yang dijangka tercapai. Contohnya berapa bulankah duit yang kita perlu simpan untuk mencukupi perkara-perkara dibawah:

  • Deposit membeli kereta baru sebanyak RM6000
  • Simpanan kecemasan sebanyak RM5000
Perkiraan:
  • Andaikata dengan menyimpan RM100 sebulan maka dalam 5 tahun simpanan kita telah mencecah RM6000. Dan ia mungkin cukup untuk dibuat deposit membeli kereta baru dan juga simpanan kecemasan.

Cuma perlu diingat, tujuan menyimpan adalah untuk kegunaan pada masa depan sahaja dan bukannya untuk tempoh 2-3 bulan. Kalau nak duit cepat elok buat pinjaman bank sahaja.

Sekian.

Artikel berkaitan:

Share:

Thursday, January 23, 2014

Monday, January 20, 2014

Saya Ketagihan Gula

Ya, memang aku sebenarnya ketagihan gula. Setiap minuman yang aku minum perlu mempunyai kemanisan walaupun tidak terlalu manis, asalkan ada gula.

Jangan samakan ketagihan aku ni macam ketagihan dadah atau pun rokok. Walaupun ketagihan aku ini tidak elok untuk kesihatan sekurang-kurangnya ia tidak sampai menyalahi agama.

Selepas sedikit research yang aku buat, rupanya otak kita memproses ketagihan gula ini sama seperti ia memproses ketagihan terhadap dadah dan juga nikotin. Ini adalah kerja saraf 'DOPAMINE' yang memberikan rangsangan kesedapan, keseronokan dan juga ketagihan terhadap sesuatu yang kita rasa. 

Saraf DOPAMINE ni berada di sekeliling otak kita, maka pengambilan dadah seperti heroin akan merangsang saraf ini melebihi rangsangan yang dikeluarkan berbanding dengan pengambilan gula. 

Justeru, gula juga memberikan ketagihan jika tidak dikawal pengambilannya. Kalau diambil secara berterusan maka badan akan jadi imun terhadap gula dan mewujudkan rasa ketagihan terhadap gula. Kesan ini jika berterusan akan menjurus pada pertambahan berat badan terutamanya di kawasan pinggang.

Ya, buncit. Kalau tak faham juga elok tengok je video ini. Harap-harap kalian faham.

Share:

Monday, January 13, 2014

Ucapan Maulidur Rasul dari Mesut Ozil

Salam Maulidur Rasul buat semua.

Tema bagi sambutan Maulidur Rasul bagi Tahun 2014/1435H ini adalah:

'WASATIYYAH TONGGAK KESATUAN UMMAH'
Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta dia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak (dalam masa susah dan senang).

(Surah Al-Ahzab ayat ke-21)



Ramai yang menghantar status menyambut ketibaan Maulidur Rasul ini. Termasuklah salah seorang pemain Arsenal yang beragama Islam iaitu Mesut Ozil. 


Share:

Tuesday, January 7, 2014

Photobook Cuti Sekolah 2013

Selamat datang Tahun 2014. 

Dalam bulan Januari ni aku bercadang untuk membukukan semua gambar-gambar aktiviti sepanjang musim cuti sekolah lepas. Ini adalah kali ke-4 aku terlibat dalam projek membukukan gambar-gambar untuk simpanan sendiri. Boleh rujuk entri pasal Photobok yang lepas di 'Cara Terbaik Kumpul Kenangan Lama'.

Kebanyakan gambar masih dalam bentuk digital, dan aku tak bercadang nak hantar cuci di kedai. Masih ada lagi ke yang hantar cuci gambar di kedai pun aku tak pasti lagi. Zaman sekarang ini elok kita jadikan buku terus, lagi senang disimpan untuk kenang-kenangan.

Cuti sekolah yang lepas aku dan famili sempat bercuti ke Sabah, pergi shopping buku di Jualan Buku Big Bad Wolf dan sempat juga pergi mandi air terjun di Pulau Chekas Pahang. 

Kami tiba awal, masih tiada orang disini

kalau datang sini gerenti terhasut untuk beli banyak buku

takde motif kenapa rumah ini dibuat terbalik

Kalau nak diceritakan pun aku tak tahu nak mula macam mana, jadi melalui gambar ini sahaja bukti aktiviti yang kami buat.

Gambar-gambar yang lain akan dimasukkan ke dalam 'photobook' ini nanti.
Share: